4 käytännön keinoa painonpudotuslupauksen toteuttamiseksi

5 asiaa joita et tiennyt minusta
5 asiaa, joita et tiennyt minusta (jos minä pystyin muuttamaan tapojani, sinäkin pystyt)
21.6.2018
Näytä kaikki
4 käytännön keinoa painonpudotuslupauksen toteuttamiseksi

Oletko tehnyt paremman elämän lupauksia? Sellaisia: ”Nyt elämä kuntoon kertarykäisyllä!” tyylisiä tokaisuja, innostut hetkeksi, mutta pian huomaat, ettei parempi elämä ottanutkaan toteutuakseen… Se vain jäi. Tuli kiire, ei ollutkaan aikaa tai toteutus karisi saamattomaan fiilikseen ja ”morkkiksiin” epäonnistumisista.

Tämä on klassinen uudenvuodenlupausten (tai minkä tahansa radikaalien lupausten) ongelma. Luvataan ja ollaan innostuneita lupauksesta, että ”Nyt kyllä lähtee!”. Kun alkuinnostus hiipuu, lupausten lunastaminen alkaa tuntua tahmealta, raskaalta ja vaivalloiselta ja lopulta unohtuu kokonaan.

Tässä blogipostauksessa kerron sinulle, kuinka lupauksesi eivät enää jää vain lupauksiksi, vaan pääset todella myös toteutusasteelle ja lopulta aivan oikeisiin pysyviin muutoksiin. Kerron sinulle 4 tärkeintä käytännön keinoa pysyvien,  terveellisen syömisen ja painonhallintalupausten toteuttamiseksi.

Jos tällainen paremman elämän lupausten ongelma on sinulle tuttua, niin suosittelen sinulle myös Ryhtiä ruokailuun – voi hyvin ja kesytä arjen ruokakaaos – verkkovalmennustamme.

Tämä valmennus on luotu auttamaan sinua pitämään lupauksesi. Yhdessä ammattijärjestäjä, ajankäytönvalmentaja Helena Örmarkin kanssa me autamme sinua luomaan muutosmatkallesi selkeät askeleet ja suunnitelmat lupausten loppuun viemiseksi.

Miksi terveellisen elämän lupaukset jäävät usein toteutumatta?

Tavoitteiden toteutumattomuuden taustalla on usein se, että haukataan liian iso pala kakkua kerralla. Tavoittelemme kaikkea heti, ja yritämme päästä tuloksiin myös liian nopeasti. Muutoksen on näyttävä heti, tunnuttava välittömästi tai tahdonvoimamme ei riitä. Toteutuksen taustalta puuttuu myös usein suunnittelu ja rutiinit, jotka takaisivat sen, että pysymme pystyssä heikkoinakin hetkinä kiireisessä arjessa. 

Neljä käytännön keinoa painonpudotuslupausten toteuttamiseksi

1. Kohtuullisten tavoitteiden muodostaminen omasta arjesta käsin

Lähden työssäni valmentajana aina liikkeelle asiakkaideni muutostarpeessa siitä, että tavoitteet, joihin pyritään, muodostetaan juuri asiakkaan omasta arjesta käsin.

Tavoitteiden asettaminen ja muutosprosessi lähtevät liikkeelle tiedostamisesta. Kun tiedostat ne tekijät, jotka vievät sinua väärään suuntaan ja kaipaavat kohennusta, vaikutat toiminnallasi oikeisiin asioihin.

Muutos on myös helpompi havaita, kun kriittisimmät tekijät/ muutosjarrut alkavat muuttaa muotoaan ja kohentua. Tämä on myös erittäin iso ja tärkeä motivoija. Jos et tiedä mitkä asiat vievät sinua poispäin tavoitteistasi, et voi muuttaa oikeita asioita.

Tahdonvoima ei riitä loputtomasti. Kiroilulla ja itsensä kurittamisella ei saavuteta pysyviä tuloksia. Kun tahdonvoima alkaa hiipua, saatat uupua kamppailusta ja kädenväännöstä itsekurin kanssa aivan totaalisesti.

Yllä mainittu taas johtaa hyvin helposti epäonnistumisen tunteeseen ja huonoon omatuntoon repsahduksista ja hyvien aikomusten toteutumattomuudesta. Olo on surkea ja syyttää itseään ankarasti siitä, että ei ole tarpeeksi hyvä, ei riitä, ei saa aikaiseksi. Tämä itsesyytösten kierre voi taas johtaa ylilyönteihin käänteisesti (esim. herkutteluun ja ahmimiseen tai liikunnan laiminlyömiseen).

Ryhtiä ruokailuun -valmennuksen läpikäynyt Henna kertoo:

”Valmentajan avulla pari vuotta aiemmin hienoon alkuun päässeestä ruoka- ja elämäntaparemontista oli jäljellä vain rippeet ja pudotetut kilot päässeet hiipimään vaivihkaa takaisin…tuplana.

Hirveät omantunnon tuskat siitä että olin taas päästänyt itseni tähän kuntoon.Ja niinhän siinä oli taas käynyt, lapset, puoliso, koti, työ ja kaikki muu olivat jälleen kerran menneet oman hyvinvointini edelle. Olo oli arvoton ja kurja.”

4 käytännön keinoa painonpudotuslupauksen toteuttamiseksi

Hennan painopäiväkirja

 

 

Korostan valmennustyössäni aina tarpeeksi pieniä askelia, jotta muutosprosessi toteutuu hallitusti ja varmasti.

2. Pienet askeleet

Usein terveellisemmän elämän ja painonpudotuksen lupaukset kariutuvat liian isoihin askeleisiin, jotka tuottavat ison pettymyksen jäädessään toteutumatta.

Jos muutokseen ryhdytään liian nopeasti, yritetään muuttaa liian isoja asioita ja liian monta asiaa kerralla, lopputuloksena on helposti epäonnistuminen ja pysyvää muutosta ei synny. Tämä johtaa hyvin helposti jojotteluun, niin painonhallinnan kuin terveellisen elämän tottumusten suhteen, eli saman asian äärellä olla jokaisen uuden vuoden alkaessa.

Olennaista on lähteä liikkeelle sellaisin askelin, joita sinä pystyt ottamaan jokaisena päivänä, vaikka sinulla olisi kiire ja väsyttäisi. Tärkeää on sellaiset askeleet, jotka sopivat sinun arkeesi. Puolen tunnin kävelylenkki on paljon helpompi toteuttaa päivittäin kuin maraton.

3. Rutiinit ja suunnitelmat

Rakenna pienten askeleiden ympärille suunnitelmia ja rutiineja tukemaan niiden toteutumista.

Kun opitusta uudesta tavasta tulee rutiini, se ei enää vaadi niin paljon vaivaa, aikaa, hermoja, ajattelua ja tahdonvoimaa. Tekemisestä muodostuu luonnollinen osa arkeasi.

Sinun ei enää tarvitse taistella vihollisiasi: makeanhimoa, napostelua ja ahmimista vastaan. Tiedät, että hallitset tilanteen säännöllisten rutiinien avulla. Tällöin myös herkuttelu on sallittua ilman ”jälkimorkkiksia”.

Terveellinen, hyvinvointia tukeva syöminen ja painonpudotus on mahdollista aivan tavallisella arkiruoalla, kun rutiinit ja säännöllisyys ovat seuranasi.

4. Minä itse muutoksen keskiössä

Oman elämäsi tärkein voimavara olet sinä itse. Lähdethän aina toteuttamaan mitä tahansa elämänmuutosta sinun itsesi takia?

Halu tehdä omaa elämää koskeva hyvinvointimuutos on lähdettävä sinusta itsestäsi. Vain näin motivaatio säilyy tavoitteen saavuttamiseen asti ja muutosprosessista tulee merkityksellinen matka, jota on mukavaa kulkea. Ja lopulta muutos juurtuu osaksi jokapäiväistä arkeasi.

Ryhtiä ruokailuun -valmennuksen läpikäynyt Henna kertoo:

Valmennuksen läpikäyneenä, tässä sitä ollaan, päivä päivältä matkalla kohti terveempää ja kevyempää minää. Tärkeitä syitä ovat luonnollisesti lapset, puoliso, perhe…tärkein olen kuitenkin minä itse. Sillä kun minä voin hyvin, voin hyvin myös lapsiani, puolisoani ja perhettäni varten.

Ruokavalion noudattaminen ja uusien rutiinien luominen on sujunut hämmästyttävän helposti ja myös tulokset puhuvat puolestaan; painoa tippunut lähes 10kg, kunto kohenee, olo on energinen, jaksan hyvin, sairastelen huomattavasti vähemmän, ahdistus ja väsymys sekä aikaansaamaton olotila ovat historiaa. Ja mikä tärkeintä, viihdyn taas itseni seurassa.

 

4 käytännön keinoa painonpudotuslupauksen toteuttamiseksi

Henna ennen ja jälkeen valmennusta.

 

Tällainen valmennus, jossa tehdään muutoksia pitkäjänteisesti, sinun arjestasi ja rutiineistasi käsin, ei sovi kaikille. Sinä itse tiedät sen parhaiten, sinä tunnet itsesi parhaiten.

Jos haluat pikakuureja ja supernopeita ja -ankaria ratkaisuja ja vaihtoehtoja, tämä valmennus ei ole sinua varten.

Jos taas koet, että olet kaikkesi tehnyt (kuten Henna koki), tilanteen edessä neuvoton ja kokeillut kaiken kokeiltavissa olevan – on tämä verkkovalmennus luultavasti juuri se, joka sinulla on vielä kokeilematta. Valmennuksessa on 14 päivän rahat takaisin -takuu. Jos koet, että valmennus ei ole sinua varten – me palautamme rahasi ilman kysymyksiä. Tule mukaan kokeilemaan riskittä tästä.

Jos koet, että tämä voisi olla sinua varten, ja päätät ottaa ratkaisevan askeleen nyt, on sinulla elokuussa, koulujen alkaessa jo selvät sävelet perheesi arkiruokailujen järjestämiseen – valmiit kauppalistat, valmiit ruokalistat, siisti, järjestetty ja ruoanlaittopuuhiin kutsuva keittiö ja painonhallintaasi tukeva ruokavalio!

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *