5 asiaa, joita et tiennyt minusta (jos minä pystyin muuttamaan tapojani, sinäkin pystyt)

toimiva ruokavalio
Näistä merkeistä tiedät viekö ruokavalio sinua kohti tavoitettasi
28.4.2018
4 käytännön keinoa painonpudotuslupauksen toteuttamiseksi
4 käytännön keinoa painonpudotuslupauksen toteuttamiseksi
2.7.2018
Näytä kaikki
5 asiaa joita et tiennyt minusta

5 asiaa, joita et tiennyt minusta

Olen valmentaja, mutta kuten moni hyvin tietää – suutarin lapsella ei usein ole ainakaan niitä parhaita mahdollisia kenkiä…

Tässä postauksessa kerron sinulle, millaisen matkan sohvaperunasta ja pullukasta pikkutytöstä olen tehnyt kohti säännöllistä kuntoliikkujaa, jota herkkuhammas ei vaivaa aivan yhtä usein kuin aiemmin. 

Jos siis koet, että haluaisit jälleen olla oma itsesi, pirteä ja hyvinvoiva, jaksava ja energinen ja vieläpä siten, että voisit olla aidosti ylpeä peiliin katsoessasi. Siten, että tiedät ravitsevasi kehoasi vain parhaalla mahdollisella tavalla, niin kurkkaa 5 asiaa, joita et takuulla minusta tiennyt.

Näiden asioiden ansiosta olen juuri minä ja jos minä olen pystynyt muuttamaan tapojani, sinä takuulla kykenet siihen. 

Fakta nro: 1

Olen perunamuusilla ja ruskealla kastikkeella kasvatettu lapsi. Kotona ei juuri kasviksilla kruisailtu ja olenkin opetellut itse syömään vasta aikuisena. Ja nykyään se on itsestäänselvyys ruokavaliossani. Töitä asian eteen on toki tehty, mutta hyvä uutinen on se, että kaikki mikä on opittavissa on myös poisopittavissa.

Eli jos olet oppinut, että lämmin ruoka on tärkkelyspitoista hiilihydraattia (pelkkä peruna, riisi tai vaikkapa pasta) ja lihaa kastikkeella, voit aivan hyvin opetella pikku hiljaa lisäämään ja myöhemmin pitämään selviönä, että jokaisella lämpimällä aterialla on tarjolla hiilihydraattilisukkeen ja lihan lisäksi kasa ihania, värikkäitä kasviksia.

Fakta nro: 2

En ollut liikunnallinen lapsi. Siis lainkaan liikunnallinen. Olin pullea pikku tyttö, joka liikkui ilokseen lähinnä kesälomalla yötä myöten kotipihalla parhaan ystävän kansa sulkapalloa pelaten. Koulun liikuntatunnit olivat kauhistus, olin aina se, joka valittiin viimeisten joukossa joukkuepeleihin ja ne todella olivat epämukavuusalueellani. Ensimmäisen kerran innostuin liikunnasta yläasteella, kun liikuntatunnin kävi pitämässä paikallisen naisvoimistelijoiden jumppaohjaaja. Silloin rakastuin aerobiciin oikein toden teolla!

Nykyään liikun siksi, että joko nautin siitä tai siksi, että tiedän sen tekevän minulle hyvää. Eli joskus myös sellaisina hetkinä jolloin ei lainkaan huvita mutta tiedän sen olevan välttämätöntä terveydelleni.

Haluatko Sinä oppia miten terveellisen syömisen unelma ei jäisi vain haaveeksi, vaan kiinnittyisi osaksi arkeasi?

Lue lisää klikkaamalla kuvaa!

Fakta nro: 3

En ole erityisen taitava kokki. Jonkin verran tykkään kyllä leipoa, mutta varsinaisesti illallisten valmistus pitkän kaavan mukaan ei ole minun lajini. Sen sijaan olen taitava kehittelemään nopeita (tai vähintäänkin itsekseen valmistuvia) ja hyvän makuisia reseptejä , jotka täyttävät terveellisen ruoan kriteerit. Minusta elämässä kuuluu tehdä niitä asioita joista eniten nauttii ja jos ruoanlaitto ei varsinaisesti kuulu niihin, niin asia olkoon niin. Silloin voi keskittyä muihin, itselle tärkeisiin asioihin, ja terveellistä ruokaa voi valmistaa myös lyhyemmän kaavan mukaan.

Fakta nro: 4

Olen ollut elämäntilanteessa, jossa käsilaukusta löytyi AINA suklaata. Siis ihan aina. Söin useamman suklaapatukan päivässä, enkä voinut poistua kaupasta kertaakaan varastoani täydentämättä. Korvasin aterioita suklaalla, ja jokainen tervejärkinen aikuinen ymmärtää, että siinä vaiheessa kysymys on pahemman luokan sokerikoukusta. Hämmästyttävää mutta totta, mutta pääsin eroon siitä. Olen sittemmin ollut viikkoja täysin ilman sokeria, mutta tiedostan, että kyseessä on asia, joka vaatii jatkossakin jonkinlaista tietoisuutta.

Mieltymys makeaan on luontaista jo aivan pienelle lapselle (äidinmaito on makeaa maultaan), ja on tutkittu, että se on jonkun verran perittyä toisin kuin mieltymys suolaiseen (se on usein enemmän ympäristötekijöistä johtuvaa). Erityisesti tyhjään vatsaan syöty makea (eli kuten vaikkapa minun tapauksessani suklaapatukalla korvattu ateria) koukuttaa varsin nopeasti. Makeaa alkaa tehdä mieli yhä useammin ja voimakkaammin, mutta lohdullista kuitenkin on, että kierteen katkaisu toimii myös toisin päin. Mitä useammin makean mielitekoa kykenee vastustamaan, sitä heikompana ja harvemmin sitä jatkossa esiintyy. Ja tukikonsteja ruokavalion suhteen voi ottaa käyttöön useita – säännöllinen syöminen, riittävä proteiinin, hyvien rasvojen ja kuidun saanti ehkäisevät makeanhimoa.

Fakta nro: 5

Olen pudottanut painoa useaan otteeseen. Ensimmäisen kerran lukioikäisenä, muistelen. Lentoemäntä-, kaalikeitto-, ja pussikeittokuurit – kaikki on kokeiltu. Ja voin kertoa, että yhdenkään tulos ei ole ollut pysyvä. Painon pudottaminen on oikeastaan aina suhteellisen helppoa ensimmäisellä kerralla, mutta yleensä sen jälkeen homma muuttuu haastavammaksi, sillä varsinaisiin elämäntapoihin ja ruokailutottumuksiin kuurit ja dieetit harvoin tuovat muutosta. Jos näin käy, yleensä painonpudottaminen tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa uudelleen.

Mitä useammin painoa pudotetaan, sitä ahtaammalle elimistö monesti joutuu, sillä yleensä viimeistään sen 1-3 epäonnistuneen painonpudotuskerran jälkeen konstit ovat aina vain järeämmät ja myös silloin, kun ei varsinaisesti laihduteta, syödään alle oman energiankulutuksen sillä lihomista luonnollisesti koitetaan välttää. Ja mitä pidempään tätä aliakaloreilla syömistä tapahtuu, sitä haastavammaksi homma käy elimistön sopeutuessa pienempään energiankulutukseen (se tarkoittaa sitä, että jotta pysyisit samassa painossa, voit syödä jatkossa vähemmän).

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *