Ravintovalmennusta, omenasosetta, chia-hilloa ja kinuskia
20.3.2014
Kehonhuolto – putkirullaus
27.3.2014
Näytä kaikki

Nyt kun tuo ihana keltainen mollukka on alkanut näyttäytyä hiukan useammin, on ehkä aika pohtia kevättä ja kesää, ja auringolta suojautumista. Itse kuulu niihin ihmisiin, jotka ruskettuvat varsin maltillisesti jos ollenkaan ja palaa helposti. Enemmän nähty näky on siis katkaravunpunainen kuin mitenkään kahvipavunruskea. Tiedät ehkä tunteen, ja jos et niin you are so lucky!

Vuosi sitten keväällä luin ensimmäistä kertaa luonnollisista aurinkosuojista, enkä nyt puhu voiteista. Törmäsin nimittäin lykopeeniin ja astaksantiiniin, ja hiukan myöhemmin, kesän kynnyksellä spirulinaan. Spirulina oli kyllä jo entuudestaan tuttu juttu, aikoinaan akupunktiossa käydessäni sain ohjeen syödä spirulinaa, mutta en tiennyt, että se suojaa auringolta.

Aloitin viime keväänä jo hyvissä ajoin kuurittaa lykopeenia ja astaksantiinia. Hurjimmat jutut, mitä niistä luin kertoivat, että riittävän ajoissa aloitettu riittävän iso kuuri riittää suojaamaan jopa talvella Thaimaassa. Itse testasin kuitenkin niiden ja hiukan myöhemmin aloitetun spirulinan vaikutusta vain kotimaassa, mutta kyllä sekin yllätti.Normaalisti olen turvautunut aurinkosuojatuotteisiin jos olen viettänyt auringossa aikaa enemmän kuin tunnin, ja mökillä ulkona tulee oltua enemmän kuin puoli päivää, jos ilma on kaunis. Kertaakaan viime kesänä en tarvinnut suojavoiteita, en palanut vaan rusketuin enemmän kuin eläessäni ennen. Vietimme mökillä 2 viikon jaksoa, joille osui ihanasti upeat helteet ja ulkona tuli oltua sen mukaisesti. Normaalisti olisin palanut kyllä melko huolella, ja suojavoiteet olisivat olleet ahkerassa käytössä. Nyt napsin lykopeenia, astaksantiinia ja spirulinaa (D-vitamiinia tietysti unohtamatta), ja vietin aikaa varjossa aina kun alkoi hirvittää 🙂

Lykopeeni

Lykopeeni antaa tomaatille sen kauniin punaisen värin, ja tomaatti onkin paras lykopeenin lähde. Se on vahva, rasvaliukoinen antioksidantti ja karotenoidi (ei kuitenkaan A-vitamiinin esiaste kuten beetakaroteeni). Sillä voi olla muutamia sairauksia vähentäviä vaikutuksia (kaihi, syöpä, sydän- ja verisuonitaudit, aivohalvaus, sydäninfarkti) ja lisäksi se hidastaa ihon vanhenemista ja auttaa suojautumaan auringon UV-säteiltä.

Keskimäärin suomalaiset saavat ravinnosta merkittävästi vähemmän lykopeenia kuin muut eurooppalaiset. Lykopeenin tarkkaa tarvetta ei tiedetä.

Now Foods Lycopene

Astaksantiini

Astaksantiini sekin on karotenoidi ja voimakas rasvaliukoinen antioksidantti. Luonnossa sitä tuottavat kasvit ja levät, niissä se on väripigmentti, joka antaa myös lohelle sen punertavan värin. Kannattaa valita kapseli, joka on tehty levästä, eikä ole siis synteettisesti valmistettu. Astaksantiinin sanotaan olevan jopa 550 kertaa tehokkaampaa kuin E-vitamiini, ja sen luonnollinen muoto on noin 20 kertaa tehokkaampaa kuin synteettinen.

2-3 viikkoa 2-4mg astaksantiinia riittää huippusuojaan (lähde: Jaakko Halmetojan uutiskirje).

Now Foods Astaxanthin (luonnollinen muoto)

Spirulina

Spirulina on levä, ja sitä on saatavana kapselina, puristeena ja jauheena. Spirulinan sinivihreä väri suojaa elimistöä UV-säteiltä solutasolla saakka. Se sisältää voimakkaita antioksidantteja (mm. beetakaroteeni, zeaxantiini, klorofylli ja fykosyaniini) ja tukee immuunijärjestelmää.

Cocovi Spirulina 

Kookosöljy, karitevoi ja kaakaovoi suojaavat myös auringolta (ulkoisesti käytettynä), joten näistä joku näppä voi tehdä itselleen luonnollisen aurinkosuojan ulkoisesti käytettäväksi. Aloe vera toimii mainiona after sunina!

On hyvä muistaa turvallinen käytös auringossa (varjo ja vaatteet, keskipäivän polte yms.) mutta kun tiedetään, millaisia myrkkyjä aurinkosuojavoiteet pahimmillaan voivat olla, on hyvä tietää, että voit suojata itseäsi myös sisäisesti. Itse olin viime kesäiseen kokeiluuni enemmän kuin tyytyväinen, ja intensiivisempi spirulinan, lykopeenin ja astaksantiinin nappailu jatkuu jo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *