Sabotoiko epäsäännöllinen ateriarytmi laihdutustasi?

paras laihdutusruokavalio
Se paras laihdutusruokavalio
22.8.2017
keventäminen
Liiallinen keventäminen – ethän sorru tähän laihduttajan tuhoisaan sudenkuoppaan?
27.8.2017
Näytä kaikki
ateriarytmi
Hirveä härdelli päällä. Hektinen työpäivä ja lounas jää kevyeksi tai kokonaan välistä. Kiire jatkuu kotona (harrastuksia, kuskauksia, kauppareissua – mitä kenelläkin). Kotona nälkä ryöpsähtää täysin hallinnasta kun vihdoin pääset rauhoittumaan. Mielessäsi saattaa käväistä etäinen ajatus – järkevä ateriarytmi, mikä se on?

Kenellä tässä on muka aikaa syödä terveellisesti kun saa olla onnellinen että on aikaa syödä lainkaan?

Epäsäännöllinen ateriarytmi

Kiire ja aterioiden väliin jättäminen tai liika keventäminen on painonpudottajan yksi pahimpia vihollisia. Se sabotoi suuresti pyrkimystä laihtua, provosoi herkutteluun ja/tai hallitsemattomaan syömiseen, jopa ahmimiseen.
 
Säännöllisen ateriarytmin ylläpitäminen on ensiarvoisen tärkeää jokaiselle painonpudottajalle. Se takaa, että aineenvaihdunta toimii aktiivisesti, rasva palaa ja energiaa kuluu eikä säästöliekki uhkaa.
 
Säännöllinen ateriarytmi ei tarkoita sitä, että lähdet töihin pelkän kahvin voimalla, jätät lounaan välistä (tai hotkaiset korkeintaan salaatin), sinnittelet proteiinipatukalla iltaan ja istahdat iltakahdeksalta sohvannurkkaan kulhollinen pastaa käsissäsi. Siinä vaiheessa energiavaje on jo niin suuri, että mikään maailman tahdonvoima ei estä sinua syömästä enemmän kuin olisi tarpeen (ellet ole jo kauppareissulla tarttunut siihen karkkihyllyn suklaapatukkaan).
 
Epäsäännöllinen syöminen aiheuttaa nälkävelkaa, väsymystä ja vetämätöntä oloa, mielialan vaihteluita ja elimistölle sellaisen vuoristoradan, että se tekee enemmänkin hallaa kuin edesauttaa laihtumista.


 
Ravitsemusterapeutti Patrik Borg kertoo nälkävelka-termistä näin:



Termi kertoo, niin kysymyksessä on ilmiö, jossa nälän kerryttäminen ilman sen tyydyttämistä johtaa ”velkaan”, jonka elimistö myöhemmin tulee perimään takaisin. Eli jokainen meistä voi syödä aikansa liian vähän jos haluaa (ja esimerkiksi laihduttaja usein haluaa), mutta se on melko turhaa koska elimistö laskee tilanteen ja ottaa omansa kyllä jossain vaiheessa myöhemmin takaisin. Ja jos nälkää yrittää vastustaa niin sitten vasta liemessä ollaankin.”
 
Merja aloitti Kiloille kyytiä –verkkovalmennuksen alkukesästä. Sain häneltä juuri ihanaa palautetta:
 
”Kiinnitän paremmin huomiota siihen, mitä syön, varsinkin työpaikalle evääksi otettavien annosten suhteen. Sokerin himo on vähentynyt, paino on pudonnut ja työpäiviin on tullut lisää energiaa. 
 
Tärkeäksi koen, että jo yhdellä pienellä muutoksella tapahtuu isoa etenemistä oikeaan suuntaan. 
Suosittelen lämpimästi valmennusta, ei tarvitse lähteä mihinkään ryhmään, vaan voi omien aikataulujen mukaan edetä. Katjan lähettämät tekstit ja ohjeet ovat todella kannustavia.”

Myös sinulla on mahdollisuus tulla valmennukseeni ja kokemaan valmennuksen hyödyt itse.
 
Tässä verkkovalmennuksessa opetan sinulle

  • kuinka selviät erilaisista ja kiireisistä tilanteista järkevin ateriavalinnoin
  • miten voit valmistautua ennalta haastaviin hetkiin
  • mitä voit syödä silloin, kun aika on kortilla ja / tai ruoansäilytys esimerkiksi töissä on haasteellista

Lisäksi opit, että

  • makeanhimo poistuu säännöllisen syömisen myötä
  • kun syöt säännöllisesti, jaksat energisenä koko päivänvalmistamaan helppoa, nopeaa, herkullista ja terveellistä ja painonpudotusprojektiasi tukevaa ruokaa, joka maistuu koko perheelle
  • voit herkutella hallitusti ilman pelkoa morkkiksesta, repsahtamisesta tai ilman ”palaan ruotuun sitten maanantaina” ajatuksia, ja saat silti tuloksia!
  • ruokaa ei tarvitse kohdella pahana asiana ja vihollisena, eikä sitä tarvitse ostaa liikunnalla
  • aito, puhdas ravinto on paras ystäväsi matkallasi kohti hoikkaa ja hyvinvoivaa kehoa ja mieltä
  • osaat laittaa terveellistä ja herkullista ruokaa, joka takaa, että pääset tavoitepainoosi ja pysyt siellä
  • opit hyvän ja terveellisen ravinnon perusteet

Tule mukaan, valmennusportaalissa voit kysyä vinkkejä ja apua minulta ja muilta ryhmäläisiltä milloin vain!

TallennaTallenna

1 Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *