Kuinka vihdoin onnistut painonhallinnassa pysyvästi

ruokavalio
Onnistuminen ruokkii motivaatiota
24.3.2017
turvotus
Turvotus – syy sille miksei housunnappi mene enää kiinni
22.5.2017
Näytä kaikki
kuinka vihdoin onnistut

Ajatteletko, että sanat pysyvä ja painonpudotus ovat mahdoton yhtälö samassa lauseessa? Eivät ne ole, eli nyt tiukkaa asiaa siitä, kuinka vihdoin onnistut pudottamaan painoa pysyvästi.

Väittäisin, että suurin haaste painonpudotuksen saralla on se, että asian äärellä ei olla suinkaan ensimmäistä kertaa. Ylimääräisiä kiloja on kenties jäänyt muutama jokaisesta raskaudesta, tai joka ikinen kevät havahdutaan siihen tosiasiaan, että jos nyt ei tehdä jotain saa koko kesän sataa vettä sillä rannalle ei ole asiaa.

Siitä se ajatus sitten yleensä lähtee, että vedetäänpä nyt sellainen kunnon perinteinen laihdutuskuuri alle jottei rannalla tarvitse hävetä silmiään päästä ja kesäkadulla kulkiessaan päälle voi laittaa muutakin kuin maximekon. Tehdään viikonloppu kuumeisesti tutkimustyötä ja googletellaan sillä hetkellä tehokkain dieetti ja aloitetaan toimenpiteet heti maanantaina.

Treenikassin pohjalla koko talven pölyttynyt salikortti uusitaan välittömästi ja sunnuntai-iltana asetetaan herätys puhelimeen ennen kukonlaulua, jotta aamuaerobiselle ehditään ennenkuin päivän askareet pitää polkaista käyntiin.

Jos kuulostaa tutulle, niin olet oikeassa paikassa. Suosittelen nimittäin lämpimästi, että harkitse vielä hetki, anna sen salikortin olla vielä tovi siellä treenikassissa ja lukaise läpi ehdotukseni. Opetellaan yhdessä, kuinka vihdoin onnistut.

Tavoitteena aidosti kaunis, vahva ja energinen olo

Tässä postauksessa käyn läpi, minkä vuoksi hitaasti kiiruhtamalla, tekemällä asiat kerralla huolellisesti ja oikein vältyt niiltä painonpudotuksen karikoilta, joita käsittelin tässä postauksessa, mutta sen lisäksi pääset perille takuuvarmasti ehjänä, tyytyväisenä ja ikäänkuin suorempaa tietä.

Haasteenasi on, ettet tunne kuin yhden tavan tavoitella haluamaasi, laihdutuskuuri, kitudieetti tai kaiken syömäsi kuluttaminen liikkumalla yltiöpäisesti. Vuosien valmennustyön ja opiskelun lopputuloksena minulla olisi esittää sinulle asiaan hiukan toisenlainen lähestymistapa, mutta lukaiseppa ensin asiakkaani Tanjan tarina, hänen omin sanoin kertomanansa.

Tanjan tarina – alkutilanne

Suorita, suorita, tee, tee. Mitä enemmän teet, sen paremmin pärjäät. Näin minä olen koko elämäni ajatellut ja tehnyt. Enkä väitä, etteikö tuloksiakin olisi tullut tuolla taktiikalla niin uralla, laihduttamisessa kuin kotonakin. Toki on sitten tullut niitä epäonnistumisia, luovuttamisia ja itseensä pettymisiäkin ja jokaisesta noista on negatiivisesta asiasta on enemmän vain pää alkanut hokemaan, että tee enemmän, suorita paremmin, OLE NYT KERTAKAIKKIAAN PAREMPI IHMINEN!

 No mitäpä siitä sitten on seurannut vuosien saatossa; vakava työuupumus, painon kipuaminen yhä ylöspäin, liikunta ei kiinnostanut, elämäntavat ja syöminen meni aina vain huonompaan suuntaan. Mikään ei huvittanut, kun tiesi etten jaksa enkä ehdi tehdä täysillä.

Minun käsityksenihän täysillä tekemisestä esimerkiksi laihduttamisessa oli siis se, että verenmaku suussa painetaan 3-4 kuntosalitreeniä viikossa ja vedetään nyt sitten siihen joku aerobinen lenkki vielä päälle. Ruuaksi punnitaan rahkaa ja kanaa kellon tarkkuudella. Jos kerta nyt jotain tehdään, niin tehdään se täysillä tai ei ollenkaan.

 Jos tätä ajattelua on jatkunut liki neljäkymmentä vuotta, niin eipä sen korjaaminenkaan hetkessä käy. Se on tuo ihmispoloisen mieli kumma. Vaikka järki sanoo, että tuo toiminta ei ole järkevää, niin kappas, jopahan ensimmäisenä epävarmana tai väsyneenä hetkenä sorrut juuri siihen vanhaan samaan ajatteluun: suoritapa ja teepä vähän enemmän, niin mielesi kirkastuu. Itseä täytyy tarkkailla ja havainnoida asioita, jotta kehittyy. No mitenpä se sitten tehdään?

Kuinka vihdoin onnistut

 Läheisten ihmisten tuki on tässä matkalla ollut äärimmäisen tärkeää, mutta erittäin tärkeänä olen kokenut Katjan valmennustavan ja tuen. Hän on saanut minut näkemään toimintamallieni ja tapojen vaikutukset ja myös sen mikä olisi parempi tapa toimia.

 Rattaat on raksutellut minun päässäni pikkuhiljaa ja viimein tuntuu, että ne on isolta osaltaan loksahtaneet oikealle paikalle tämän kevään aikana. Olen tajunnut, että kehitystä tapahtuu vain, kun olen armollinen itseäni kohtaan:

 -Minun täytyy nukkua; en voi kehittyä treeneissä, jos en ole nukkunut.

-Minun täytyy syödä; energia ei vaan riitä lihasten kehittymiseen, jos niillä ei ole polttoainetta.

-Minun täytyy ajatella itseäni; kukaan ei huolehdi minusta, jos minä en sitä tee.

-Viimeisenä sitten oikeastaan se tärkein oivallus: minun ei oikeastaan täydy yhtään mitään, jota en itse halua tai johon voimavarani eivät sillä hetkellä riitä. Nämä asiathan pätevät myös muihin elämän osa-alueisiin kuin liikuntaan.

 Tämä on minun elämäni, minä teen niitä asioita, joista nautin ja jotka edistävät minun hyvinvointiani. Kun minä voin hyvin, jaksan paremmin niin töissä kuin kotonakin. Näillä oivalluksilla yhtäkkiä olenkin alkanut saamaan ikäänkuin huomaamatta parempia tuloksia myös treeneissä.

Päämääriin voi mennä ja todennäköisesti pääsee paremmin ja suorempaa reittiä, kun menee vähän hitaampaa ja lyhyemmillä askelilla. Takapakkejakin epäilemättä on vielä odotettavissa, mutta senkin olen oivaltanut, että sekin pitää antaa itselleen anteeksi. Sitäpaitsi Katjan opit ovat kyllä myös tulevaisuudessa mielesssä, että hanskat eivät lennä naulaan ja muistan olla itselleni armollinen. 🙂

Tapoihin pohjautuva lähestymistapa Sinulle – eli kuinka vihdoin onnistut

On tutkittu juttu, että uusien tapojen opettelu ja haitallisista tottumuksista eron pääsy, on kannattavin tapa saada aikaan pysyvä muutos. Juuri sen vuoksi kehittämäni metodini on tapa- ja tottumuspohjainen. Autan sinua kartoittamaan ja tiedostamaan miten lepäät, ruokailet, liikut ja ajattelet. Yhdessä muutamme niitä pikkuhiljaa, askel askeleelta terveyttä ja hyvinvointia edistäväksi, uusiksi toimintatavoiksi. Kehittämässäni tapapohjaisissa verkkovalmennuksissa tulokset kumuloituvat positiivisesti. Jo parissa viikossa alat huomata vatsan toimivan paremmin, ihon hehkuvan ja väsymyksen loittonevan. Olet energisempi, aikaansaavampi ja sen myötä vähemmän stressaantunut. Tästä lähtee se positiivinen kierre, lumipalloefekti, jolloin hyvinvointi alkaa ruokkia itse itseään.

Pikkuhiljaa uusista, hyvää tekevistä tavoista on tullut jo niin arkinen osa elämää ettei niihin tarvitse juurikaan kiinnittää huomiota, etkä ahdistu, jos et syystä tai toisesta pääsekään jonain päivänä treenaamaan tai työpaikan lounasravintolassa ei ole juuri sitä tiettyä ruokavalion (jonka siis vanhan tavan mukaan olisit dieetin mukana hankkinut) mukaista ateriakokonaisuutta tarjolla.

Opit soveltamaan teorian käytäntöön ja selviät sukujuhlista ja tyttöjen illanvietosta vailla morkkista. Havaitset, että farkkujen vyötärö on alkanut tuntua löysältä vaikket olekaan painellut sata lasissa pitkin pururataa iltamyöhällä. Alat pikkuhiljaa ajatella toisin, tuulettaa pölyttyneitä toimintamalleja vastaavissa tilanteissa ja ymmärtää, että tämä on nyt se helpompi reitti perille. Tämä on keino, kuinka vihdoin onnistut.

 

TallennaTallenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *