Liiallinen keventäminen – ethän sorru tähän laihduttajan tuhoisaan sudenkuoppaan?

ateriarytmi
Sabotoiko epäsäännöllinen ateriarytmi laihdutustasi?
24.8.2017
laihduttaja
Laihduttaja, näin sinä onnistut
29.8.2017
Näytä kaikki
keventäminen

Kumpi sinusta on parempi (ja miellyttävämpi) tapa pudottaa painoa, kohtuus vai keventäminen:

  1. Niukistelet, kärvistelet, sinnittelet ja kituutat. Kieltäydyt, vähennät ja keventäminen.
  2. Nautit hyvällä omalla tunnolla silloin tällöin lasillisen viiniä, liittyä työkavereiden seuraan lounaalle ulos syömään, ja kyetä nauttimaan kohtuudella perheen yhteisen leffaillan herkkuantimia (ilman huonoa omaatuntoa, sillä tiedät, ettei se vaikuta laihdutusprojektiisi).

Ajatteletko nyt, että vaikka vaihtoehto 2 kuulostaa paremmalta, se on kuule menoa saman tien. Kaikki syöty suklaa sujahtaa suoraan lanteille ja kun käden kerran sipsipussiin työntää sitä ei sieltä pois saa.

Oletko koskaan pohtinut, miten on mahdollista, että hoikka työkaverisi vetää kaksi kertaa suurempi ruoka-annoksia kuin sinä – ja silti pysyy hoikkana? Veikkaan että olet, ja niin on muuten moni muukin. Jokainen painonpudottaja tuntee varmasti ainakin yhden henkilön, joka vaikuttaa voivan syödä ”rekkamiehen” annoksia ilman että se näkyy missään. Ja itse suorastaan tuntee, kuinka housunnappi alkaa kiristää saman tien kun vain näkeekin herkkuja, ja omat ruoka-annokset ovat lähinnä mallia lasten lautasellinen salaattia.
 
On olemassa syy siihen, miksi ihmiset kykenevät syömään eri tavoin ja toisilla se kaikki näkyy heti ja toisilla ei missään. Eikä tämä syy muuten ole liikunnallinen, saati geneettinen. Se on hyvin pitkälti kiinni juuri siitä, mitä ja miten syöt.
 
Moni painonpudottaja sortuu liikaan keventelyyn. Saatat jopa tiedostamattasi valita hyvin kevyitä ateriavaihtoehtoja ja juuri siten estää tehokkaan rasvanpolton. Tehokas rasvanpoltto edellyttää nimittäin sitä, että sopivaa polttoainetta tulee koneeseen säännöllisesti ja oikeissa määrin.

Keventäminen


Ymmärrän kyllä, miten  helppo tähän ansaan on pudota. Se on nimenomaan se toimintatapa, jota meille on vuosikaudet opetettu. Kevennä, vähennä, kieltäydy.
 
Mutta se ei valitettavasti kanna pitkälle – tehokkaampia tuloksia saat kun syöt riittävästi oikeita, tavoitettasi tukevia ruoka-aineita säännöllisesti. Liiallinen keventäminen on pahin mahdollinen taktiikka, johon vauhdin huumassa voi sortua.
 
Nyt varmasti mietit, että mikä on riittävästi? Mistä tässä tiedän mitä minun sitten oikein pitäisi syödä ja kuinka usein?
 
Voit joko

  1. jatkaa pähkäilyä itseksesi ja netin avulla, arpoa sopivalta vaikuttavan ruokavalion ja toivoa parasta
  2. kilauttaa kaverille ja pyytää kopion hänen ruokavaliostansa
  3. tai tulla Kiloille kyytiä –verkkovalmennukseeni, jossa minä opetan sinulle juuri nämä edellä mainitut asiat kädestä pitäen, sinulle sopivalla tavalla ja juuri sinun tavoitettasi tukemaan

Tässä verkkovalmennuksessa

  • opit, miten syödä kituuttelematta mutta riittävästi varmistaaksesi painon putoamisen
  • ymmärrät, millainen on sinulle hyvä ateriarytmi
  • huomaat, ettei hallittu herkuttelu suinkaan pilaa prosessiasi

Lisäksi opit, että

  • tämä ruokavalio on elämäntapa, jotka pystyt helposti noudattamaan ja tiedät, että tulokset ovat myös pysyviä
  • syödessäsi hyvin paino putoaa, saat lisää energiaa ja liikuntakin alkaa maistua eri tavalla motivaation lisääntyessä
  • makeanhimo poistuu säännöllisen syömisen myötä
  • voit herkutella hallitusti ilman pelkoa morkkiksesta, repsahtamisesta tai ilman ”palaan ruotuun sitten maanantaina” ajatuksia, ja saat silti tuloksia!
  • ruokaa ei tarvitse kohdella pahana asiana ja vihollisena, eikä sitä tarvitse ostaa liikunnalla
  • aito, puhdas ravinto on paras ystäväsi matkallasi kohti hoikkaa ja hyvinvoivaa kehoa ja mieltä
  • osaat laittaa terveellistä ja herkullista ruokaa, joka takaa, että pääset tavoitepainoosi ja pysyt siellä
  • vertaistuessa on voimaa – suljetussa kurssiportaalissa voit aina kysyä vinkkejä minulta ja muilta valmennettavilta

 

1 Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *