Metodi, joka voi mullistaa laihdutusprojektisi täysin

tunnelukko
Tunnelukko onnistumisen esteenä?
9.8.2017
paras laihdutusruokavalio
Se paras laihdutusruokavalio
22.8.2017
Näytä kaikki
metodi

80-90% elämäntapamuutoksesta ja painonpudotuksesta tehdään mielessäsi, pääsi sisällä. Kyseessä on yksinkertainen metodi, joka voi mullistaa elämäntapamuutosprojektisi ja laihdutusprojektisi täysin. Puhutaan kehopositiivisuudesta, itsemyönteisyydestä ja ns. mindsetista.

Jotta muutoksessa onnistuu, on erittäin tärkeää tunnistaa ns. rajoittavat tekijät eli ne, jotka estävät sinua pääsemästä tavoitteeseesi. Näitä rajoittavia tekijöitä on yhteensä viisi:

  • geeniperimä
  • liikuntatottumukset
  • fysiologia
  • ravitsemustottumukset
  • mindset eli ajattelumallit

Geeniperimä ja fysiologia ovat tekijöitä, johon voi vaikuttaa varsin vähän tai ei lainkaan, mutta tuossa viiden joukossa on sellainen valttikortti, että siihen keskittymällä saatat saada aikaa isojakin asioita (erityisesti ravitsemuksen ja liikunnan saralla).

Mindset – metodi

Kävin läpi tunnelukkoja ja niiden vaikutusta onnistumiseen ja tavoitteen saavuttamiseen hiljattain, ja nyt on luvassa lisää käytännön neuvoja.

Ihminen, jolle on kertynyt ylipainoa, joka on ”päästänyt itsensä” huonoon kuntoon, kokee siitä hyvin usein syyllisyyttä. Syyllisyys taas johtaa usein jonkinlaisiin rankaisutoimenpiteisiin, ”laitetaan itseämme ruotuun”, rankaistaan herkuttelusta liikkumalla itsemme näännyksiin. Tämä lähestymistapa pohjautuu kaikki syyllisyyteen ja häpeään, joita koemme siitä, että olemme ”antaneet itsemme repsahtaa”.

Veikkaan, että lukijoissani on paljonkin laihduttajia, jotka nyt tunnistavat itsensä (itsekin olen ollut sellainen). Tämä on se ajattelumalli, jonka muuttamalla voit todella saada vauhtiin sen loppuelämäsi viimeisen painonpudotuksen, elämäntapamuutosprosessin.

Hyvinvoinnin parantamisen ja laihduttamisen ei kuulu olla kärsimystä, häpeää ja syyllisyyttä

Fokus häpeästä ja syyllisyydestä tulisi kääntää toiseen suuntaan – ottamalla käyttöön mindset -metodi: olet itsellesi ja perheellesi niin tärkeä ja rakas, että jotta alat voida paremmin ja painosi putoaa, sinun tulee alkaa pitää itsestäsi parempaa huolta. Tärkein asia on siis muuttaa ajattelumallisi ensin – sen jälkeen muut palaset (ruokailu ja liikunta) alkavat loksahdella paikoilleen kuin itsestään. Haluat syödä hyvin ja hoitaa kehoasi liikkumalla.

”En ikinä olisi uskonut, että painonpudotusprosessista näin iso osa tapahtuu mielessä”

-Painonpudotusasiakas, nainen, 43-vuotta

 

Nyt on aika alkaa lähestymään tavoitettasi itsearvostuksen ja huolenpidon kautta. Tässä tapauksessa englanninkielinen termi ”declutter” on minusta varsin osuva. Sillä käytännössä tarkoitetaan sitä, että päästetään irti vanhoista uskomuksista ja siitä syyllisyydestä ja häpeän tunteesta, että ”olet jälleen kerran päästänyt itsesi tällaiseen kuntoon”.

Nyt on viimeistään aika tuulettaa mielestä ja käytännön tasolla sieltä kodistasi kaikki sellaista asiat hiiteen, jotka aiheuttavat sinussa syyllisyyttä ja häpeää painostasi tai huonosta kunnostasi. Tätä tekniikkaa voi soveltaa hyvin moneen muuhunkin asiaan, mutta nyt kehoitan soveltamaan sitä painonpudotusmindsettiisi. Raivaamalla käytännössä (vaatekaappi ja esim. kosmetiikkaosasto) ja mielen tasolla vanhat asiat ja uskomukset pois, annat samalla tilaa itsearvostukselle, inspiraatiolle ja luvan pitää itsestäsi huolta. Näin myös suhtautumisesi liikuntaan ja syömiseen muuttuvat yhtälailla. 

Tekniikka on erittäin toimiva, sen todistaa jo varmasti ihan jokaiselle ainakin nimeltään tuttu kirja KonMari.

Aloitatko projektin kanssani?

Otan tämän aiheen esille nyt siksi, että olen itse ollut ylipainoinen ja jo pelkkä vaatekaapin lähestyminenkin sai usein ylimääräisiä tykytyksiä aikaiseksi. En hankkinut silloin juuri koskaan uusia vaatteita, ajattelin aina, että kuljen tasan näissä vanhoissa kulahtaneissa kunnes laihdun. Kunnes mahdun kokoon S, ettei ole mitään järkeä tuhlata rahoja sitä ennen uusiin ulkoiluhousuihin, vaan sinnittelin niissä 2 numeroa liian pienissä. 

Olet varmasti kuullut suosituksen, että aseta tavoitefarkut näkyvillesi, jotta ”tavoite pysyy kirkkaana mielessäsi”? Minä kannustan tekemään täysin päinvastoin. Tavoite toki on hyvä pitää mielessä, mutta sen sijaan, että roikotat kaapissasi epäsopivia vaatteita ja kuljet kotona miehen kulahtaneissa pieruverkkareissa, päivitä vaatekaappisi. Heitä sieltä hiiteen (tai myy kirppiksellä) kaikki, joka muistuttaa sinua siitä, että olet jotenkin epäonnistunut painonpudottaja tai saavat sinut tuntemaan häpeää ja syyllisyyttä.

Vaatteet, jotka EIVÄT tue painonpudotusprojektiasi:

  • ne, jotka saavat sinut suorastaan itkemään
  • ne, jotka eivät ole mahtuneet päälle enää vuosiin
  • ne, jotka ovat puhki kuluneita, rikkinäisiä, risaisia eivätkä saa sinua tuntemaan oloasi hyväksi, kauniiksi ja ihanaksi (juuri sen kokoisena kuin tällä hetkellä olet)

Lajittele yllä mainitut vaatteet kahteen pinoon: roskiin menevät ja kirpparille tai hyväntekeväisyyteen menevät. 


Mindset muutos käytännössä

Bloggaajakollegani Iina on kehittänyt verkkokurssin Vaatekaappi haltuun kapselipuvustolla, jossa olen itse mukana. En edelleenkään ole (enkä koskaan tule olemaan) fitnessmallin mitoissa, mutta kumma kyllä kaapissani roikkuu edelleen vaatteita, joita hankkiessani olen ilmeisesti ajatellut osallistuvani kaikenmoisiin kisoihin ja kekkereihin (siis heti kun olen laihtunut hieman).

Tähän tulee nyt muutos ja aion kurssin aikana ”declutteroida” vaatekaappini – hävittää kaikki epäsopivat ja säilyttää vain ne, jotka saavat oloni tuntumaan hyvältä. 

Iina tarjoaa lukijoilleni 10€ alennuksen kurssimaksusta koodilla ”kuntoilo”.  Kurssin ilmoittautuminen on auki NYT, kurssi kestää viisi viikkoa ja alkaa 28.8 (joskin FB-ryhmässä on jo ihana pöhinä päällä).

Jos nyt ensimmäisenä mieleesti tulee ”Mikä ihmeen kapselipuvusto?”, kipaise kurkkaamassa täällä, mitä se käytännössä tarkoittaa 🙂

Nähdäänkö kurssilla stressittömämmän pukeutumisen ja kehopositiivisuuden merkeissä? Otetaan käyttöön mindset-metodi, juuri sen kokoisena kuin nyt olemme?

*Blogiyhteistyö Caps Look -blogin kanssa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *