arkiaktiivisuus
Arkiaktiivisuus – apu ylipainoon?
4.3.2018
puoli kiloa päivässä
Näin saat kasviksia kasaan puoli kiloa päivässä – helposti
7.4.2018
Näytä kaikki
motivaatio

Tiedätkö mitä eroa on ajalla joulun ja uuden vuoden välillä ja uuden vuoden ja joulun välillä? Hyvinkin merkittävä. Jos ajatellaan asiaa terveellisten elämäntapojen kautta, on herttaisen yhdentekevää mitä teet joulun ja vuoden vaihteen välisen ajan JOS rutiinisi ovat kunnossa muun ajan. Eli puhutaanpa hetki asiasta nimeltä motivaatio.

Se aika, jolloin luodaan kestävä pohja terveelle ololle ja kauniille, vahvalle ulkomuodolle on nyt. Juuri tänään. Joka ikinen päivä teet valintoja, joilla joko edistät hyvinvointiasi tai sitten viet sitä kohti toista ääripäätä. Kun valtaosan ajasta valitset viisaasti, ei ole juurikaan väliä vaikka ne pienet välit siellä elät vapaammin.

Miten on mahdollista päästä mielentilaan, jossa kykenet ylläpitämään rentoja, fiksuja rutiineja läpi vuoden (niitä sallittuja ”sattumia” lukuun ottamatta)? Se on ratkaiseva kysymys ja liittyy olennaisesti motivaation lisäksi inspiroitumiseen ja ennen kaikkea sitoutumiseen.

Mitä motivaatio on?

Motivaatio itsessään on ”vain” tunnetila. Se on ihan yhtä ohimenevää kuin ilo tai vaikkapa suru. On hyvä huomata, että aina ei välttämättä ole kovinkaan motivoitunut, ja silloin kuvioon astuvat inspiraatio ja sitoutuneisuus. Jos olet sitoutunut tietynlaiseen tavoitteeseen ja elämäntapoihin, ei motivaation hetkittäinen puuttuminen haittaa. Silloin teet sen mitä pitääkin koska luovuttaminen ei ole vaihtoehto, sen takaa sitoutuminen asiaan.

Motivaation lopahtaminen on yleensä hetkittäistä ja on erittäin tyypillistä, että sitä joutuu kaivamaan monesti etenkin liikunnan aloittamisen tai ruokaremontin yhteydessä hieman syvemmältäkin. Iloinen uutinen lienee se, että motivaatio kasvaa samalla tavalla tekemällä kuin nälkä kasvaa syödessä. Eli mitä sitoutuneemmin toimit, sitä todennäköisemmin motivoidut ja inspiroidut tekemisestä siihen malliin, ettei luovuttaminen käy edes mielessä tulosten ropistessa. Motivaation kanssa samaa tahtia nimittäin kasvaa myös itseluottamuksesi.

Jos epäilet, että sinun voi olla vaikea potkaista itseäsi liikenteeseen omin neuvoin, kannattaa harkita valmentajan tukea, me valmentajat nimittäin osaamme herätellä myös sitä sisäistä motivaatiota esittämällä oikeanlaisia kysymyksiä.

motivaatio

Yksi tyypillisimmistä virheistä on se, että annetaan periksi jo heti ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen eikä nähdä kokonaiskuvaa. Jokaisella tulee hetkiä, jolloin kyseenalaistetaan koko muutosprojektin mielekkyys, mutta kuten motivaatio, ovat nekin vain ohimeneviä tunteita.

Tässä tilanteessa usein auttaa kun ajattelee asiaa suuremmassa mittakaavassa, pidemmällä tähtäimellä.

Oma kouluttajani, Kärppien fysiikkavalmentaja Samppa Jaakola on mahtava persoona ja viisas mies. Kysyin häneltä kerran, että miten ne nuoret pelaajat voi olla niin lunkisti tehdessään maalin jääkiekon MM-kisoissa, jollain suhteellisen ratkaisevalla hetkellä kun itse ei ole kotisohvalla kerta kaikkiaan pysy nahoissaan? Samppa vastasi, että siksi, koska he haluavat pelata mahdollisimman ehjän kauden – siis koko kauden (syksystä kevääseen). Siinä ei voi lähteä leijumaan jokaisen onnistumisen myötä.

Kun asiaa näin ajattelee, se on hyvin järkeenkäypää.

Tämä pätee painonpudotukseen ja kaikenlaiseen elämäntapamuutokseen samalla tavalla mutta käänteisesti – et voi antaa periksi jokaisen pienen vastoinkäymisen kohdalla jos haluat tehdä tulosta nyt ja ennen kaikkea pitkällä tähtäimellä. Eli niin sanotusti ”pelata ehjän kauden”.

Jos kohdallasi on tilanne, että tarvitsisi niin sanotusti tehdä jotain, mieti hetki yllä olevaa. Onko viisasta jäädä odottelemaan sopivaa motivaationpuuskaa? Mitä jos miettisit, miksi se muutos on sinulle tärkeää ja sitten sitoutuisit siihen? Tekisin työtä pitkäjänteisesti, kasvattaisit itseluottamusta ja motivaatiota siinä tekemisen lomassa.

Kuulostaisiko järkevältä?

TallennaTallenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *