terveys
Kuinka terveys ja hyvinvointi otetaan haltuun
20.3.2017
kuinka vihdoin onnistut
Kuinka vihdoin onnistut painonhallinnassa pysyvästi
28.3.2017
Näytä kaikki
ruokavalio

Mistä löytää motivaatiota elämäntapamuutokseen? Kävin edellisessä postauksessa läpi sitä, mitä ovat ne tyypillisimmät ongelmat, vaivat ja arjen haasteet joita luokseni hakeutuvat asiakkaat kokevat. Huonojen ruokailutottumusten, runsaan istumisen ja vähäisen liikkumisen aiheuttamia oireita ovat mm:

  • väsymys
  • uupumus
  • makeanhimo
  • erilaiset tuki- ja liikuntaelinvaivat
  • stressi siitä, että tietää että jotain tarttis tehdä mutta voimavaroja ei kenties tunnu löytyvän

Nämä ovat asioita, jotka ovat arkielämässä hyvinkin vahvasti läsnä, muistuttavat olemassaolostaan jatkuvasti, kipuna, väsymyksenä ja alakulona.

Mistä motivaatiota?

Missä ja millaisena sinä näet itsesi vuoden kuluttua? Et varmasti halua olla samassa olotilassa kuin nyt, vaan haluat muutosta.

Hyvä uutinen on se, että jo pienillä muutoksilla tavoissa, jotka saavat sinut syömään, liikkumaan ja lepäämään, saat nopeasti kohennusta aikaan vireydessäsi, jaksamisessasi ja mielialassasi. Ja se jos mikä ruokkii motivaatiota jatkaa entistä tarmokkaammin uudella polulla.

Miten tapojen muutokset näkyvät arjessa?

Jokainen on oma uniikki yksilö mutta useimmiten ensimmäisen kuukauden kuluessa

elämäntapamuutoksen aloituksesta huomaat, että:

  • unen laatusi on parantunut ja heräät aamulla virkeämpänä ja jaksat energisenä koko päivän
  • hapenottokykysi ja lihaskuntosi ovat parantuneet, jaksat kiivetä portaat hengästymättä, kantaa kauppakassit kotiin vaivatta ja kipeä niska-hartiaseutukaan ei enää vaivaa
  • mieliteot, olivatpa ne sitten makeita tai suolaisia, ovat vähentyneet
  • vatsasi alkaa toimia hyvänä muistuttajana jos aterioita meinaa jäädä välistä, eli nälkä- ja kylläisyyssignaalit toimivat kuten pitääkin!
  • ensimmäisten onnistumisten vuoksi motivaatiosi on huipussaan ja olet enemmän kuin valmis jatkamaan samalla tavalla
Tyypillisimmät virheet ja kuinka ne vältetään?

 Elämässä sattuu ja tapahtuu, eikä kaikkea voi ennustaa vaikka joihinkin tilanteiseen voikin varautua. Hyvänä esimerkkinä on pienten lasten äiti, jonka lapsi sairastuu flunssaan.

Treenitauko voi olla vääjäämätön, sillä mies on illat töissä eikä lapselle saa hoitajaa, ja valvottujen öiden vuoksi olo on niin vetämätön että ajatukselle terveellisestä ruoasta ei jaksaisi suoda sekuntiakaan.

Kun tätä tilannetta jatkuu viikon verran, ajatus terveellisemmästä elämästä alkaa olla muisto vain. Kynnys lähteä salille kasvaa kasvamistaan ja loppujen lopuksi ainoa ajatus on ”aivan sama”.

Tässä vaiheessa on tärkeää, että luotat uusien tapojen muodostumisen prosessiin. Elämässä tulee aina ajanjaksoja, joiden kulkuun et voi vaikuttaa mutta silloin teet parhaasi, mihin sillä hetkellä kykenet.

Mikään elämäntapamuutosprojekti ei kaadu viikon tai kahden treenitaukoon vaan kun tilanne rauhoittuu, palaat muina naisina takaisin siihen, missä olit ennen kuin lapsi sairastui. Älä jää vatvomaan asiaa, vaan jos tilanne on mikä on, annat sen olla ja palaat raiteille heti, kun se on mahdollista.

3 kuukauden kuluttua elämäntapamuutoksen aloituksesta huomaat, että:

  • ensimmäiset tavat liikunnassa, ruokailussa ja lepäämisessä ovat jo automatisoituneet, eikä niihin tarvitse kiinnittää enää normaalia enempää huomiota
  • vaatteesi ovat alkaneet tuntua jo todella väljiltä
  • alat kaivata liikkumista ja nautit siitä
  • alat saada kommentteja lähipiiriltäsi uudistuneesta ulkomuodostasi ja energisestä olemuksestasi
  • tässä vaiheessa viimeistään säännöllisen syömisen, oikeanlaisen liikkumisen ja riittävän levon myötä aineenvaihduntasi on käynnistynyt jos se aiempien laihdutusten myötä on hidastunut tai jäänyt jopa säästöliekille
Tyypillisimmät virheet ja kuinka ne vältetään?

 Ihminen on kokonaisuus. Mieli ja keho eivät ole erillisiä asioita, vaikka usein näin tunnumme ajattelevan. Monesti käy niin, että pelkästään fyysiseksi ajateltu projekti painonpudotuksen saralla onkin enemmän henkinen prosessi.

Saatat pohtia, jopa pelätä sitä, mitä läheiset ajattelevat sinusta ja muutoksestasi. Tai miten oma suhtautumisesi muuttuu? Nämä ajatukset ovat täysin normaaleja, ja kuuluvat elämäntapamuutosprosessiin. On hyvä myös henkisesti varautua siihen, että joku saattaa suhtautua negatiivisesti tai jopa koettaa sabotoida matkaasi.

On tärkeä tiedostaa ja pohtia miksi olet tällä matkalla, miksi olet tekemässä elämäntapoihisi muutoksia? Toivon että vastaat: ”itseni vuoksi”. Haluat elää terveenä pidempään, jaksaa touhuta lastesi kanssa, olla parempi äiti, puoliso, sisar, työkaveri ja ystävä.

Sinä teet muutosta oman hyvinvointisi vuoksi, jotta läheisesti voivat nauttia muutosprosessin tuloksista rinnallasi.

Kategorisoimme sekä itseämme että toisia helposti. On hyvä tiedostaa, että kategorisointi, eli toisen leimaaminen kertoo paljon enemmän leiman antajasta, kommentoijasta kuin kommentoinnin kohteesta. Se on vain ajatus, hänen tulkintansa, se et ole sinä, sinun identiteettisi eikä se määrittele sinua.

6 kuukauden kuluessa elämäntapamuutoksen aloituksesta huomaat, että:

  • olet omaksunut arkeesi jo ison kasan pieniä, hyvinvointiasi edistäviä tapoja
  • olet energisempi kuin koskaan, jaksat liikkua ja touhuta myös töiden jälkeen
  • olet löytänyt itsellesi ja perheellesi sopivan tavan noudattaa hyviä, terveyttä edistäviä ruokailutottumuksia jokaisella aterialla, ostosreissut sujuvat jo automaattisesti, eikä kauppalista aiheuta päänvaivaa
Tyypillisimmät virheet ja kuinka ne vältetään?

Puoleen vuoteen mahtuu juhlat jos toisetkin, ja usein juuri ne mielletään lähtökohtaisesti haastaviksi selviytymiskamppailuksi. Oikeastihan ne eivät sitä ole, sillä elämäntapamuutosprosessi ei edellytä spartalaisen tiukkaa kuria ja järjestystä. Tämä on yleensä vaihe, jossa motivaatiota voi toisinaan olla haastava löytää.

Jotta homma ei lähtisi lapasesta ja juhlahumussa herkkuputki jäisi päälle, on hyvä käyttää aikaa hieman suunnitteluun ja ennakointiin. Kun pysyt suunnitelmassasi ja herkuttelet hallitusti, ei ole vaaraa että jäisit sille tielle suunniteltua pidemmäksi aikaa.

12 kuukauden kuluttua elämäntapamuutoksen aloituksesta huomaat, että: 

  • olet luonut itsellesi täysin uudet tavat ja tottumukset ylläpitää hyvinvointia ja tukea terveyttä
  • kykenet herkuttelemaan ilman huonoa omaatuntoa, sillä tiedät, että pystyt aina palaamaan takaisin uusiin arkirutiinitapoihin ja voit silti nauttia herkuista kohtuudella, ilman että putki jäisi päälle
  • et enää epäile onnistumistasi vaan tiedät onnistuneesi, mieleesi ei enää tule palata vanhoihin tapoihisi vaan jaat mielelläsi onnistumiskokemuksesi myös läheisillesi
  • makeanhimo ei enää määrittele syömisiäsi, ruokailun kontrolli sinulla, ja tulet automaattisesti tehneeksi terveellisempiä valintoja
Tyypillisimmät virheet ja kuinka ne vältetään?

 Tässä vaiheessa olet saavuttanut tavoitteesi, kenties useammankin. Jos olet pudottanut painoa aiemminkin, olet saattanut omaksua itsellesi eräänlaisen laihduttajan identiteetin. Jos ajattelet olevasi ikuinen laihduttaja, sallit sen itsellesi pysyvänä, muuttumattomana olotilana.

Meillä kaikilla on uskomuksia itsestämme, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö niitä voisi muuttaa. On tärkeä tiedostaa itsellesi haitalliset uskomukset (minä nyt olen tämmöinen pullukka/liikunnanvihaaja/tunnesyöjä), ja pyrkiä pääsemään niistä eroon. Jos sitoutuu tiukasti uskomukseen itsestänsä, et edes salli itsellesi mahdollisuutta muutokseen. Älä anna pienten takapakkien syödä motivaatiota muuttaa elämäntapojasi!

 

Muistatko, kun kysyin sinulta tämän postauksen alussa, Missä ja millaisena sinä näet itsesi vuoden kuluttua? Huomaatko, miten helppoa ja vaivatonta muutoksen käyntiin saaminen ja pysyvän muutoksen saavuttaminen on, kun teet oikeita asioita ja luot itsellesi hyvä tapoja, jotka ylläpitävät oikeaa liikuntaa, oikeaa ravintoa ja oikeaa lepoa sopivassa suhteessa.

 

2 Comments

  1. […] on se, että etenet kohti oikeaa suuntaa eikä niinkään se, että etenet sinne vauhdilla. Kuten aiemmassa postauksessa kirjoitinkin, moni on menossa kovaa vauhtia väärään suuntaan, ja siinä päättäväisyyden puuskassa ja […]

  2. […] itsesi tiedostamattasi epäonnistumaan ennen kuin olet edes aloittanut. Kirjoitin aiemmin siitä, miten onnistuminen ruokkii motivaatiota, joten ymmärrät, että ottamalla käsittelyyn sekä konkreettiset käytännön konstit ja […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *