Hyvä, paha sokeri?
29.9.2014
Marja-aronia -vispipuuro with chia
12.10.2014
Näytä kaikki

Henkilökohtaisesti olen eniten kokenut ruoanlaitossa hiuksia harmaannuttavia hetkiä lisäkkeitä miettiessä. Kun meillä ei juurikaan syödä riisiä, pastaa tai perunaa, niin joutuu käyttämään vähän mielikuvitusta, jos ei aina jaksa sitä bataattilohkoja, lehtikaalisipsejä tai vihersalaatti -linjaa.

Kirjoitin aiemmin uudesta Paleokeittokirjasta, josta tämä seuraava, sekä silmiä että makuhermoja hivelevä kaalisalaatti on alunperin. Muokkasin reseptiä hieman omiin tarpeisiin sopivammaksi, ja voin kuvitella tämän sopivan sellaisenaan myös lounaaksi, alkuperäisillä raaka-aineilla (pekoni ja saksanpähkinät) tarjoiltuna.

Making of…

Suikaleet valmiina

Punakaalisalaatti

n. 3 isoa annosta

puolikas punakaali
1-2 punasipulia silputtuna
1-2 hapanta omenaa
 puolet  yhden appelsiinin mehusta
puolet yhden sitruunan mehusta
1 granaattiomena (tai puolikas)
mustapippuria
hyvälaatuista suolaa
omenaviinietikkaa (muutkin maut varmasti käyvät)
(persiljaa tarjoiluun)

Silppua punakaali, omena ja punasipuli kulhoon. Purista joukkoon puolet yhden sitruunan ja yhden appelsiinin mehusta, lisää joukkoon myös viinietikka, suola ja pippuri ja sekoittele. Lopuksi kopistele sekaan granaattiomenan siemenet (puolita granaattiomena, ja koputtele esim. lusikalla siemenet ulos). Sekoita ja anna tekeytyä jääkaapissa puolisen tuntia ennen tarjoamista.

Punakaalisalaatti

Alkuperäisessä ohjeessa salaatin sekaan paistettiin pekoni (rasvoineen) ja lisättiin sekaan saksanpähkinöitä. Epäilemättä kokeilemisen arvoinen yhdistelmä! Minusta tämä salaatti oli niin raikas, että se sopii tarjoiltavaksi oikeastaan minkä tahansa lihan kanssa tai osana isompaa kokonaisuutta.

Itselläni on sellainen periaate, että kokeilen aina kun mahdollista, uusia ja itselleni tuntemattomia kasviksia ja opettelen tekemään niistä jotain. Sen tiedän, että tästä tuli meidän perheessä pysyvä herkku punakaalesta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *