Näin saat kasviksia kasaan puoli kiloa päivässä – helposti

motivaatio
Motivaatio vs. inspiraatio?
23.3.2018
painonpudotusta tukeva liikunta
Painonpudotusta tukeva liikunta (sis. esimerkkiviikon)
14.4.2018
Näytä kaikki
puoli kiloa päivässä

Puoli kiloa päivässä?! Ja vielä helposti?!

Näin olen ainakin itse joskus miettinyt, tunnustan. Juuri sen vuoksi päätin havainnoillistaa asian sinulle käytännönläheisesti, kuvina ja konkreettisena esimerkkinä.

Tämän postauksen luettuasi sisäistät asian, ja saat todellakin kasviksia kasaan puoli kiloa päivässä helposti.

Kasvikunnan tuotteita eli vihanneksia, marjoja ja hedelmiä olisi hyvä syödä joka aterialla, sillä näin varmistat että saat reilusti vitamiineja, mineraaleja, antioksidantteja ja hivenaineita. Edellä mainitut ravinteet mm. parantavat unta, stressinhallintaa ja vastustuskykyä.

Kiistattomat hyödyt:

  • kasvisten kuidut tekevät hyvää suolistolle
  • auttavat tasapainottamaan myös suoliston bakteerikantaa
  • tasaavat verensokerivuoristorataa (kuitujen ansiosta)
  • vähentävät riskiä makeanhimokohtauksille (jälleen, kuitujen ansiosta)

Käytännössä vihanneksia ja marjoja voit syödä rajattomasti mutta hedelmien osalta on hyvä pitäytyä 1-3 annoksessa päivässä. Syö vihanneksia, marjoja ja hedelmiä joka aterialla.

Syö sateenkaari – joka päivä

Saadaksesi monipuolisesti kasvisten erilaisia, terveydelle hyvää tekeviä fytoravinteita, pyri syömään kaikkia värejä 1-2 annosta päivittäin (punainen, oranssi, keltainen, sininen/violetti ja vihreä). Hyvä annoskoko on nyrkillisen verran. Päivittäisen suosituksen eli 500g saat syömällä noin 5-6 omaa nyrkillistä.

Käytännön vinkkejä

  • hyödynnä pakastekasviksia.
  • laita marjasmoothien sekaan pinaattia tai tammenlehtisalaattia.
  • korvaa perunamuusista puolet porkkanalla, palsternakalla tai bataatilla.

Puoli kiloa päivässä syntyy esimerkiksi näistä:

  • 1-2 dl marjoja aamupalalla
  • porkkanaa tai omena välipalalla
  • runsas salaatti lounaalla, esimerkiksi: tummanvihreitä (erilaisia) salaatteja, kurkkua, tomaattia, sipulia, paprikaa, avokadoa, tuoreita yrttejä
  • kukka- ja parsakaalta ja porkkanaa wokissa päivällisellä
  • banaania iltapalalla

puoli kiloa päivässä

Kuvassa on reilut 500g kasvikunnan tuotteita (avokadon kivi ja banaanin kuoret siis huomioitu). Käytännössä tämän määrän saa ilman punnitsemista syömällä kasvikunnan tuotteita 5-6 omaa kourallista vastaavan määrän.

Olen itse aloittanut erilaisten kasvisten kokeilun yksinkertaisesti siten, että ostin kaupasta itselleni vieraan kasvikunnan tuotteen ja googletin mitä siitä voisi tehdä. Näin ystävystyin mm. juurisellerin, fenkolin, maa-artisokan ja monen muun kanssa. Kannattaa hyödyntää myös satokauden tuotteita – ne ovat juuri silloin aina parhaimmillaan.

Haaste on siis heitetty! Kuka on mukana? Seurataan edistymistä Instagramissa, löydät minut sieltä nimellä @katjakesti ja laita kuva omasta onnistumisestasi tai annoksestasi hästagilla #katjankasvishaaste

TallennaTallenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *