salaatti
Täydellinen salaatti – 4 vinkkiä ja resepti
17.9.2017
Helppo jumppa istumatyöläiselle
9.10.2017
Näytä kaikki
saastoliekki ja jojolaihdutus
Aiheena tällä kertaa säästöliekki ja jojolaihdutus ja se, miten jojottelusta ja mahdollisesta säästöliekistä on mahdollista päästä eroon. Puhutaan myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta asiakastarinassa. 

Avasin termiä aineenvaihdunta hiljattain tässä postauksessa. Koska se on paljon muutakin kuin suolen toiminta, kannattaa käydä tsekkaamassa kirjoitus tästä, jotta tiedät, mitä aineenvaihdunnalla eli metabolialla tarkoitetaan. Ja sitten asiaan.

Säästöliekki ja jojolaihdutus


Säästöliekillä tarkoitetaan elimistön jokseenkin normaalia reagointia pitkään jatkuneeseen (liian) alhaiseen energiansaantiin. Elimistö siis balansoi kulutustaan (sekä levossa että liikunnan yhteydessä) vastaamaan paremmin sen hetken energiansaantia – eli vähentää kulutusta. 

Haastavaksi ja laihtumistavoitetta sabotoivaksi tilanne käy viimeistään siinä vaiheessa, kun:

  • laihtumista on ”harrastettu” useita kertoja ja/tai pitkään
  • syömisen määrää aina vain vähennetty
  • energiansaantia pudotetaan rajusti kulutukseen nähden (energiavaje on liian suuri – esim. erittäin niukkaenergiset pussikeittokuurit ja vastaavat)

Haasteita säästöliekin korjaamiselle tuovat mm.

  • Sukupuoli (johtuu puhtaasti sukuhormoneista ja niiden eroavaisuuksista miesten ja naisten välillä. Naisille on tästä syystä “helpompi” ajaa itsensä laihduttamisen ja jojottelun kierteeseen)
  • Ikä (mitä enemmän ikää tulee, sitä herkemmäksi aineenvaihdunta tulee – se reagoi yhä herkemmin energiansaannin vaihteluille eli esimerkiksi rajuihin dieetteihin juuri päinvastoin kuin toivoisimme, eli keräämällä lisää rasvaa)
  • Mahdolliset sairaudet (esim. kilpirauhasen vajaatoiminta)
  • Historia laihduttamisen saralla (mitä pidempi se on sitä haastavampaa on saada aineenvaihduntaa raiteilleen) – onko paino jojotellut?
  • Stressitasot ja unenlaatu
  • Mahdolliset vitamiinien ja hivenaineiden puutokset


Case Study

51-vuotias nainen, jolla kilpirauhasen vajaatoiminta sekä vuosikymmenten historia laihdutuksen saralla (mukaanlukien säästöliekki ja jojolaihdutus). Hyvin aktiivinen liikkuja, joskin liikkuminen on ollut enemmän kestävyys- kuin lihaskuntopainotteista (hiihtoa ja ryhmäliikuntaa, jonkin verran korkeasykkeisiä ja kovatehoisia lajeja kuten esim. kahvakuulaa). Unenlaadussa ja stressitasoissa oli myös toivomisen varaa. Ruokailu oli varsin laadukasta jo lähtötilanteessa, mutta kovin vähäistä kulutukseen nähden (ja sitä se oli ollut jo vuosia), vain hieman yli lepokulutuksen.

Lähivuosien aikana paino on ollut alhaisimmillaan erittäin kovien treenien ja entisestään vähennetyn syömisen (alle lepokulutuksen) ansiosta 86,9kg (lihasmassa 50kg ja rasvaprosentti 39,5%, energiankulutus levossa 1595kcal).

Kun kovatehoiset treenit loppuivat ja ruokavalio normalisoitui (sille tasolle, jossa se oli ennen ollut, eli vain hieman yli lepokulutuksen), paino nousi (94,5kg, lihasmassa 50,7kg ja rasvaprosentti 43,5%).

Reilun vuoden aikana, joka sisältää noin 3 kuukauden toipilasjakson (ilman minkäänlaista treeniä, huonolla ruokahalulla ja osan ajasta hyvin pitkälti vain leväten), olemme saaneet aikaiseksi seuraavia muutoksia:

  • Lihasmassan määrä on kasvanut 50,6 ➡️ 53,4kg
  • Rasvaprosentti on pudonnut 44,2% ➡️ 43,7%
  • Painon muutos: 95,4kg ➡️ 99,9kg
  • Energiankulutus levossa: 1640 kcal ➡️ 1728 kcal


Tässä on se syy, miksi tulisi käyttää aivan muita mittareita kuin pelkkää vaakaa: moni ajattelisi, että “olen vain lihonut kaikesta vaivannäöstä huolimatta!”.

Asiahan on aivan päinvastoin, kehonkoostumus on muuttunut koko ajan parempaan suuntaan, ja painon nousu selittyy pitkälti sillä, että lihas yksinkertaisesti painaa enemmän kuin rasva.

Mittausten väli sisältää myös noin kuukauden mittaisen loman, jonka aikana ei juuri treenattu ja syöminenkin oli vapaampaa.

Kysymys:
Miten aineenvaihduntaa korjataan silloin, kun useampi aineenvaihdunnalle haastava tosiasia oli olemassa?

Vastaus: uskotellaan elimistölle, ettemme ole aikeissa näännyttää sitä nälkään. Kunnioitamme tuota esi-isiemme kannalta tärkeää mekanismia vastustettaessa painonlaskua ja elintärkeitten kudosten menetystä nälkäkausien aikana. Ja näin me siis toimimmekin, ei niukistella, eikä liikuta äärirajoille asti.

Käytännössä säästöliekistä pääsee eroon:

  • Syömällä enemmän
  • Liikkumalla järkevämmin
  • Panostamalla mahdollisimman laadukkaaseen uneen ja stressinhallintaan


Käytännössä siis energiansaantia on nostettu asteittain, liikuntaa muutettu lihaskuntopainotteiseksi ja kestävyysliikuntaa on vähennetty (etenkin kovatehoisia lajeja). 


Millaisia ajatuksia tämä herätti? Junnaako Sinun painosi, epäiletkö että laihtumistasi hidastaa säästöliekki ja jojolaihdutus?

1 Comment

  1. Raili sanoo:

    Hyvä Katja! Erityisen vaikutuksen minuun teki lepoenergiankulutuksen kasvu noin paljon. Lisäksi tuli mieleeni, että vaatimattomiltakin vaikuttavat tulokset ovat aivan mahtavia, kun ne ovat oikean suuntaisia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *