Comfort food – pasta carbonara
17.12.2014
Hiustenhoito luonnonkosmetiikalla – tuloksia
7.5.2015
Näytä kaikki
Elämässä ei voi välttyä stressiltä, jokaiselle tulee joskus stressaavia ajanjaksoja, jolloin jaksaminen on koetuksella. Kuten olen jo aiemminkin kertonut, olen aloittanut pikkuhiljaa valmentajan työt, tehden samalla töitä yhä vanhassa työpaikassani. Yhtälö luonnollisesti tarkoittaa sitä, että päivät – viikoista puhumattakaan – venyvät välillä hyvin ympäripyöreiksi. Vaikka pidän valtavasti valmentajana toimimisesta, en oikeastaan tällä hetkellä tiedä parempaa, jokainen ymmärtää, että 50-60 tuntiset työviikot eivät ole tehty pysyväksi ratkaisuksi.
Jos kuitenkin pitäisi listata muutamia keinoja, joilla stressaavasta ajanjaksosta voi selvitä ja stressiä lieventää, olisivat ne seuraavat:

1. Vähennä stressiä

Aivan ensimmäinen ja TÄRKEIN keino itsesi suojeluun. Stressi nimittäin todellakin tappaa, jos se on jatkuvaa. Muutenkin sillä on todella haitallisia vaikutuksia elimistöön: stressaantuneena esimerkiksi kortisoli (jota ei turhaan stressihormoniksi kutsuta) on korkealla ja korkeilla kortisolitasoilla taas on vaikutusta mm. painonhallintaan (kortisoli ”pakottaa” elimistön varastoimaan rasvaa ja heikentää huomattavasti elimistön kykyä polttaa rasvaa. Yleisimmin korkeat kortisolitasot kerryttävät rasvaa erityisesti keskivartaloon.
Eli, pidä huolta, ettet elä jatkuvasti stressaantuneena, siitä ei pidemmällä aikavälillä hyvä seuraa.
Lion’s Mane ja ihana hunaja

2. Uni

Tästä syntyy helposti noidankehä: jos nukut liian vähän tai kärsit unettomuudesta -> stressaannut. Välttääksesi/laukaistaksesi stressiä, sinun tulisi nukkua riittävästi. Eli jos kärsit unettomuudesta -> stressaannut 
-> aiheuttaa lisää unettomuutta.
Minua on siunattu varsin hyvillä unenlahjoilla. Pyrin pitämään huolta (etenkin kuormittavina ajanjaksoina), että nukun riittävästi. Normaali unentarpeeni on 7-8 tuntia valoisana vuodenaikana, pimeällä se lisääntyy tunnilla (8-9 tuntia) ja nyt kun olen tehnyt valtavasti töitä, olen nukkunut välillä jopa 10-11 tuntia, ja ihan tarkoituksella. Se oli nimittäin asia nro: 1, pyrin nukkumaan niin paljon kuin mahdollista. Luulen, että tämä päätös ja siitä kiinni pitäminen, on helpottanut elämääni. Suosittelen sitä lämpimästi myös arjessa.
Unen parantamiseksi kannattaa huolehtia riittävästi magnesiumin saannista (ei magnesiumoksidia, vaan laadukkaampia muotoja kuten -glysinaatit, -tauraatit ja -sitraatit), valojen himmennyksestä hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa, makuuhuoneesta pois turhat härpäkkeet (älylaitteet, television valmiustilan valo yms).
Lähes värisuora 🙂

3. Lisäravinteet

On tiettyjä lisäravinteita, erityisesti sienet, jotka helpottavat stressaantunutta mieltä. Nämä sienet toimivat ns. adaptogeeneina, eli auttavat elimistöä sopeutumaan haastaviin tilanteisiin. Erityisesti reishi tunnetaan rauhoittavana (toisilla voi jopa piristääkin), itselläni ainakin se auttaa nukkumaan paremmin. Reishillä on mieltä rauhoittava vaikutus. 
L-teaniini on aminohappo, jota löytyy erityisesti vihreästä teestä. Sillä on rauhoittava vaikutus, eikä se tee uneliaaksi vaan ikäänkuin ”laskee kierroksia” ja helpottaa ahdistusta. Tukee hyvää mieltä ja saattaa parantaa keskittymistä.
Myös lakritsinjuuri, ruusujuuri, ashwagandha ja tulsi voivat olla kokeilemisen arvoisia. 
Lempeä reishi

4. Rauhoittavat liikuntalajit

Koska stressaantuneena elimistön kortisolitasot ovat jo valmiiksi kohonneena, ei välttämättä ole järkevää lähteä ”purkamaan stressiä” rankkaan liikuntaan. Elimistö ei nimittäin tunnista, mistä stressi tulee, eli sille ihan samalla tavoin stressaavaa on rankka liikunta ja henkinen kuormitus, yhtä lailla. Suositeltavampia olisivat rauhallisemmat lajit kuten vaikkapa jooga, pilates, erilaiset venyttelyt, Les Mills Body Balance, matalalla sykkeellä tapahtuvat ulkonaliikkuminen. Meditointikin voisi olla hyvä konsti rauhoittaa mieltä.
Pidä huoli itsestäsi <3 Ja lisäravinteita kokeillessasi tarkista soveltuvuus ja yhteisvaikutukset esim. lääkitysten kanssa asiantuntijalta ennen käyttöönottoa. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *