Toimiva laihdutusruokavalio – 30+ tunnusmerkkiä, joilla löydät sellaisen

laihduttaja
Laihduttaja, näin sinä onnistut
29.8.2017
salaatti
Täydellinen salaatti – 4 vinkkiä ja resepti
17.9.2017
Näytä kaikki
laihdutusruokavalio

On taas se aika vuodesta kun pitäisi karistaa kesän jäljiltä kenties muutama ylimääräinen vararengas vyötäröltä. Kuumeinen surffailu somessa ja netissä alkaa, etsitään sitä parasta mahdollista keinoa hakusanalla laihdutusruokavalio. 

Kokosin tähän postaukseen yli 30 vinkkiä, joiden avulla löydät oikeasti toimivan laihdutusruokavalion. Listasin myös sellaisen laihdutusruokavalion tunnusmerkkejä, johon ei kannata ryhtyä JOS haluat kestäviä tuloksia myös pidemmällä aikavälillä. Jos taas sinulle on aivan sama, että joudut toistamaan prosessin myös joulun jälkeen ja ennen kesää – siinä tapauksessa valinta on omasi. En voi suositella, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että jokaisen on tehtävä omat virheensä havaitakseen, että jokin asia ei toimi. Muut voivat tarjota vain parasta mahdollista neuvoaan mutta jokainen tekee päätöksensä loppupeleissä itse.

Tunnusmerkeissä puhutaan myös liikunnasta.

 

Huono laihdutusruokavalio ja sen tunnusmerkit

 

  • rajoittaa ruoka-aineita perusteetta (joskus voi olla perusteltua kokeilla olla hetki ilman jotain tiettyä ruoka-ainetta ja katsoa, onko sillä vaikutusta olotilaan ja mahdollisiin oireisiin)
  • rajoittaa energiansaantia rajusti (tilanne johtaa ennemmin tai myöhemmin ravitsemusterapeutti Patrik Borgin tutuksi tekemään termiin ”nälkävelka”)
  • saa sinut stressaantumaan, ahdistumaan ja jopa ahmimaan
  • saa sinut himoitsemaan herkkuja entistä enemmän
  • ”pakottaa” sinua johonkin mitä et haluaisi tehdä (esimerkiksi lenkille aamun pikkutunneilla tyhjällä vatsalla)
  • kehottaa tekemään näin “koska minä sanon” (ilman perusteluita)
  • nopeat tulokset ovat yhtä kuin lyhytkestoiset tulokset. Valmistaudu siis laihtumaan jatkossa uudelleen ja uudelleen (huomautan, että se käy kerta kerralta vaikeammaksi)
  • saa sinut kokemaan syyllisyyttä syömisestä tai liikkumattomuudesta
  • ei syödä aitoa, oikeaa kunnon ruokaa
  • ei puhu jaksamisesta, unesta, stressistä osana painonhallintaa niiden merkityksestä rasvan palamisessa ja painon pudottamisessa
  • sanoo että sinun pitää vain “tsempata” ja jos “tosissasi” yrität niin onnistut kyllä
  • käskee ja komentaa

 

Hyvä laihdutusruokavalio ja sen tunnusmerkit

 

  • hyvä laihdutusruokavalio antaa raamit, joiden sisällä asioita voi tehdä monella tavalla ja etsiä itselle sopivan
  • ei syyllistä hallitusta herkuttelusta
  • ei syyllistä sinua siitä, ettet jaksa käydä 4-5 krt viikossa salilla ja tehdä aamuaerobisia tyhjällä vatsalla siihen päälle
  • kertoo unen ja stressinhallinnan merkityksestä painonhallinnassa ja painonpudotuksessa
  • vakuuttaa sinulle, että on järkevämpää tarkastella asiaa kaukoputkella ja tavoitella syksyllä ikuista kesäkuntoa kesään 2017 mennessä kuin
  • motivoi ja kannustaa sinua käymään myös epämukavuusalueellasi. Painonpudottamisen ei silti kuulu olla yhtä kärsimystä, mutta huonoja hetkiä tulee kaikille – kuten elämässä ylipäätään.
  • juhlii ja iloitsee kanssasi pienistäkin onnistumisista
  • pyytää tekemään ja perustelee miksi
  • ei pakota sinua liikkumaan

laihdutusruokavalio

Jos olet kokeillut ruokavalioita, jotka osuvat enemmän tuohon ”huonot merkit” -kategoriaan, ja olet saman tilanteen edessä jälleen, voisiko olla aika kokeilla jotain muuta?

TallennaTallenna

1 Comment

  1. […] Vastaan päivittäin painoon ja vaakaan liittyviin kysymyksiin. Minua lähestyy todella usein nainen, joka on hämmentynyt vaakan antamista ristiriitaisen hämmentävistä tiedoista. Tällä tarkoitan sitä, että olipa tavoitteena sitten painonpudotus tai lihasmassan kasvatus, vaaka saa hämmentymään. Järki ja logiikka usein kertoo, että edellä mainittuja tavoitteita kohti pyrkiessä painon kuuluisi laskea, mutta vaaka sen sijaan saattaa viestiä vallan muuta. Kuulostaako tutulta? […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *