Näistä merkeistä tiedät viekö ruokavalio sinua kohti tavoitettasi

ravintovalmentajan ruokapäiväkirja
Ravintovalmentajan ruokapäiväkirja
21.4.2018
5 asiaa joita et tiennyt minusta
5 asiaa, joita et tiennyt minusta (jos minä pystyin muuttamaan tapojani, sinäkin pystyt)
21.6.2018
Näytä kaikki
toimiva ruokavalio

Koska luet blogiani, sinulla on todennäköisesti jokin hyvinvointiin liittyvä tavoite. Sinulla saattaa olla jopa ruokavalio ja/tai treeniohjelma. Jos sinulla ei olisi etkä välittäisi terveydestäsi ja voinnistasi tuon taivaallista, et nyt istuisi siinä ja lukisi tätä. Se, että sinulla on tavoite on jo sinällään todella hieno juttu, mutta tiedätkö mikä on vaakaa parempi konsti mitata onnistumista?

Tänään kerron, mistä tiedät, viekö nykyinen ruokavaliosi sinua kohti tavoitettasi vai poispäin siitä.

Vastaan päivittäin painoon ja vaakaan liittyviin kysymyksiin. Minua lähestyy todella usein nainen, joka on hämmentynyt vaakan antamista ristiriitaisen hämmentävistä tiedoista. Tällä tarkoitan sitä, että olipa tavoitteena sitten painonpudotus tai lihasmassan kasvatus, vaaka saa hämmentymään. Järki ja logiikka usein kertoo, että edellä mainittuja tavoitteita kohti pyrkiessä painon kuuluisi laskea, mutta vaaka sen sijaan saattaa viestiä vallan muuta. Kuulostaako tutulta?

Neuvon sinulle tässä postauksessa yksityiskohtaisesti, mistä tiedät toimiiko ruokavaliosi – sanoipa vaaka mitä hyvänsä. Lähdetään liikkeelle siitä faktasta, että kehonkoostumusta ajatellessa lihas painaa enemmän kuin rasva. Tämä tarkoittaa siis sitä, että painosi nousee kun onnistut karistamaan rasvamassa ja hankkimaan lihasta tilalle. Tämä on juuri se kohta, missä pelkkää vaakaa tuijotellessa mennään metsään.

Toimiva ruokavalio – tarkkaile näitä


1. Olosi on kylläinen ruokailun jälkeen
 Et koe olevasi nälkäinen koko ajan, vaan sopivasti juuri ennen säännöllisiä ruoka-aikoja. Et myöskään kamppaile mielitekojen kanssa (makeat tai suolaiset herkut).Syöt hyvin ja ajan kanssa puhdasta, aitoa ja värikästä ruokaa. Ruokailun jälkeen olosi ei ole tukkoisen täysi vaan sopivalla tavalla kylläinen. Tiedät jaksavasi mainiosti seuraavaan ateriaan saakka.2. Vireystasossasi ei ole vikaa ja tunnet olosi energiseksiEt kärsi iltapäivällä iskevästä väsymyksestä eikä aamuisin tee mieli torkuttaa herätyskelloa loputtomasti.

3. Nukut hyvin ja levollisestiUnen laatu kertoo paljon. Jos nukut sikeästi ilman turhia heräilyjä ja tunnet olosi aamulla virkeäksi heijastuu se edelleen muuhun hyvinvointiin. Stressi ja hormonaaliset tekijät vaikuttavat unen laatuun mutta niin tekee ruokakin.Kun uni on hyvää syöt todennäköisesti hyvin ja oikein.4. Vaatteet tuntuvat väljemmiltäVaatteet saattavat tuntua myös hieman kireämmiltä tietyin kohdin jos treenaat. Silloin kyseessä on lihaskasvu ja se on positiivinen asia!

5. Mieliala on pääsääntöisesti korkealla ja tunnet olosi positiiviseksiOlosi on motivoinut ja koet olevasi myös henkisesti vahva. Esimerkiksi liian vähäinen tai yksipuolinen syöminen aiheuttaa ravinnevajeita, jotka taas voivat vaikuttaa kognitiivisiin toimintoihimme. Kun syöt oikein ja riittävästi, mieliala on korkealla ja olosi sekä motivoitunut että positiviinen.

6. Tunnet olosi vahvaksi eikä portaat tai kauppakassit saa sinua enää hengästymään

Kunto kasvaa nopeasti ja alat silmäillä jo hieman suurempia painoja, kyykyt sujuvat tuosta vain eikä työpaikan portaat tai kauppakassit juuri hengästytä. Lihakset eivät enää kipeydy samalla tavalla kuin alussa, lenkit pitenevät kuin huomaamatta, ja tunnet palautuvasi hyvin kaikesta liikunnasta.

7. Et koe olevasi dieetillä tai kuurilla

Tunnet sen sijaan eläväsi täysin normaalia, terveellistä elämää.
Mikäli koet, että nämä 7 tunnusmerkkiä täyttyvät kohdallasi voit olla varsin huoletta, ruokavaliosi mitä suurimmalla todennäköisyydellä vie sinua kohti tavoitettasi! Jos taas tuntuu siltä, että useammankin kohdalla olisi parantamisen varaa kannattaa muutoksia syömiseen ehdottomasti tehdä.
Järkevällä syömisellä pääset tavoitteeseesi alta aikayksikön. Terveellisten tapojen opetteleminen kunnolla syömistä koskien on vaiva, joka todella kannattaa nähdä myös pidemmällä tähtäimellä.

TallennaTallenna

TallennaTallenna

TallennaTallenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *